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क्या कोई व्यक्ति पहले से शादीशुदा हैं तो क्या वह दूसरी शादी धर्म बदल कर कर सकता है?If a person is already married, can he change his religion and marry again?

मोटरवाहन की आयु सीमा को नियत करने की शक्तियां कौन-सी है What are the powers to fix the age limit of a motor vehicle?

 परिवहन यानों के बारे में विशेष उपबन्ध :( Special Provision in the Transport Vehicle ) 

ये विशेष उपबन्ध निम्न प्रकार हैं -


 ( i ) केन्द्रीय सरकार ( मोटर टैक्सी से भिन्न ) किसी परिवहन यान के पहियों में लगे टायरों की संख्या प्रकार और आकार और उनकी बनावट और माडल और अन्य सुसंगत बातों को ध्यान में रखते हुए , हर बनावट और माडल में परिवहन यान के सम्बन्ध में ऐसे यान के सम्बन्ध में ऐसे यान का निरापद ( अधिकतम शुद्धयान भार ) सहित भार और ऐसे यान की हर धुरी का निरापद अधिकतम धुरी भार , राजपत्र में अधिसूचना द्वारा , विनिर्दिष्ट कर सकेगी ।


 ( ii ) रजिस्ट्रीकर्ता प्राधिकारी मोटर टैक्सी से भिन्न किसी परिवहन यान को रजिस्टर करते समय , रजिस्ट्रीकरण में और अभिलेख में और यान के रजिस्ट्रीकरण प्रमाणपत्र में भी निम्नलिखित विशिष्टियाँ प्रविष्ट करेगा , अर्थात -


Special Provision in the Transport Vehicle


 These special provisions are as follows -



 (i) the Central Government may, having regard to the number, type and size of tires fitted to the wheels of a transport vehicle (other than a motor taxi) and their make and model and other relevant factors, in respect of every make and model of a transport vehicle,  In relation to a vehicle, specify, by notification in the Official Gazette, the weight including the safe (maximum net vehicle weight) of such vehicle and the safe maximum axle weight of each axle of such vehicle.



 (ii) The registering authority shall, at the time of registering any transport vehicle other than a motor taxi, enter in the record of registration and also in the certificate of registration of the vehicle the following particulars, namely:—


 ( a ) यान का लदान रहित भार ; 

( b ) हर पहिए में लगे टायरों की संख्या प्रकार और आकार ;


  ( c ) यान का सकल यान भार और उसकी विभिन्न धुरियों से सम्बन्धित रजिस्ट्रीकृत धुरी भार , और

 ( d ) अगर केवल यात्रियों का या माल के साथ - साथ यात्रियों का वहन करने के लिए यान का उपयोग किया जाता है या वह उपयोग करने के लिए अनुकूलित किया जाता है तो उन यात्रियों की संख्या जिनके लिए उसमें बैठने की व्यवस्था - है तथा यान का स्वामी उन विशिष्टियों को विहित रीति से यान पर प्रदर्शित कराएगा ।


  ( ii ) ऐसे किसी यान के रजिस्ट्रीकरण प्रमाणपत्र में कोई सकल यानभार या उसको धुरियों में से किसी का ऐसा रजिस्ट्रीकृत धुरी भार प्रविष्टि नहीं किया जायेगा  जो ऐसे यान की बनावट और माडल के तथा उसके पहियों पर लगे टायरों की संख्या प्रकार और आकार के सम्बन्ध में उपधारा ( 1 ) के अधीन अधिसूचना में विनिर्दिष्ट भार से भिन्न हो । 

(a) the unladen weight of the vehicle;


 (b) the number, type and size of tires fitted to each wheel;



 (c) the gross vehicle weight of the vehicle and the registered axle load relating to its various axles, and


 (d) if the vehicle is used or adapted to be used for the carriage of passengers only or of goods as well as of passengers, the number of passengers for whom seating is provided and the vehicle  The owner of the vehicle shall cause those particulars to be displayed on the vehicle in the prescribed manner.



 (ii) no entry shall be made in the certificate of registration of any such vehicle as to the gross vehicle weight or to the registered axle weight of any of its axles which is not in relation to the make and model of such vehicle and the number, type and size of tires mounted on its wheels;  other than the weight specified in the notification under sub-section (1).


परन्तु जहाँ केन्द्रीय सरकार को यह प्रतीत होता है कि उपधारा ( 1 ) के अधीन अधिसूचना में विनिर्दिष्ट भार से अधिक भारी भार किसी विशिष्ट प्रकार के यानों के लिए किसी विशिष्ट क्षेत्र में अनुज्ञात किए जा सकते हैं , वहाँ केन्द्रीय सरकार , राजपत्र में आदेश द्वारा निर्देश दे सकेगी कि इस उपधारा के उपबन्ध ऐसे उपान्तरणों लागू होंगे जो आदेश में विनिर्दिष्ट किए जाएँ ।

  ( iv ) वर्ष 2000 के अधिनियम संख्या 27 की धारा 3 द्वारा ( 11.8.2000 से ) उप - धारा ( 4 ) लोप किया गया ।



 ( v ) किसी यान के रजिस्ट्रीकरण प्रमाणपत्र में दर्ज सकल यान भार का उपधारा ( 3 ) के उपबन्धों के अनुसार , पुनरीक्षण करने की दृष्टि से रजिस्ट्रीकर्ता प्राधिकारी परिवहन यान के स्वामी से ऐसी प्रक्रिया के अनुसार , जैसी विहित की जाए , यह अपेक्षा कर सकेगा कि वह इतने समय के भीतर , जितना रजिस्ट्रीकर्ता प्राधिकारी द्वारा विनिर्दिष्ट किया जाए , रजिस्ट्रीकरण प्रमाणपत्र प्रस्तुत करे ।
Provided that where it appears to the Central Government that a load heavier than that specified in the notification under sub-section (1) may be permitted in a particular area for a particular type of vehicle, the Central Government may, by order in the Official Gazette, direct  provide that the provisions of this sub-section shall apply with such modifications as may be specified in the order.


 (iv) Sub-section (4) omitted by Act No. 27 of the year 2000, section 3 (w.e.f. 11.8.2000).




 (v) With a view to revising the gross vehicle weight entered in the certificate of registration of a vehicle in accordance with the provisions of sub-section (3), the registering authority may, in accordance with such procedure as may be prescribed, require the owner of the transport vehicle to  He shall produce the certificate of registration within such time as may be specified by the registering authority.

Provided that where it appears to the Central Government that a load heavier than that specified in the notification under sub-section (1) may be permitted in a particular area for a particular type of vehicle, the Central Government may, by order in the Official Gazette, direct  provide that the provisions of this sub-section shall apply with such modifications as may be specified in the order.


 (iv) Sub-section (4) omitted by Act No. 27 of the year 2000, section 3 (w.e.f. 11.8.2000).




 (v) With a view to revising the gross vehicle weight entered in the certificate of registration of a vehicle in accordance with the provisions of sub-section (3), the registering authority may, in accordance with such procedure as may be prescribed, require the owner of the transport vehicle to  He shall produce the certificate of registration within such time as may be specified by the registering authority.

 मोटर यान की आयु सीमा नियत करने की शक्ति:-

 ( i ) केन्द्रीय सरकार , लोक सुरक्षा , सुविधा और इस अधिनियम के उद्देश्यों को ध्यान में रखते हुए , राजपत्र में अधिसूचना द्वारा किसी मोटर यान का जीवन काल विनिर्दिष्ट कर सकेगी जिसकी गिनती उसके विनिर्माण की दिनांक से की जाएगी , जिसके अवसान के पश्चात् उस मोटर यान के बारे में यह समझा जाएगा कि यह इस अधिनियम और उसके अधीन बनाए गए नियमों की अपेक्षाओं की पूर्ति नहीं करता है परन्तु केन्द्रीय सरकार , विभिन्न वर्गों या विभिन्न प्रकार के मोटर यानों के लिए भिन्न - भिन्न आयु सीमाएँ विनिर्दिष्ट कर सकेगी । 
(i) the Central Government may, having regard to public safety, convenience and the purposes of this Act, by notification in the Official Gazette, specify the life of a motor vehicle, to be counted from the date of its manufacture, after the expiry  of which such motor vehicle shall be Provided that the Central Government may specify different age limits for different classes or different types of motor vehicles.


 ( ii ) उपधारा ( 1 ) में किसी बात के होते हुए भी , केन्द्रीय सरकार , किसी मोटर यान के प्रयोजन जैसे , किसी प्रदर्शनी के प्रयोजनों के लिए प्रदर्शन या उपयोग , तकनीकी अनुसंधान या किसी विंटेज कार रैली में भाग लेने के प्रयोजनों के लिए उपयोग को ध्यान में रखते हुए , राजपत्र में अधिसूचना द्वारा , किसी द्वारा ऐसी शर्तों के अधीन रहते हुए किसी वर्ग या प्रकार के मोटर यान उपधारा ( 1 ) के प्रवर्तन से छूट दे सकेगी । 


( iii ) धारा 56 में किसी बात के होते हुए भी विहित प्राधिकारी या प्राधिकृत परीक्षण केन्द्र , उपधारा ( I ) के अधीन जारी की गई किसी अधिसूचना के उपबन्धों के उल्लंघन में किसी मोटर यान को ठीक हालत में होने का प्रमाणपत्र नहीं देगा ।
    
(ii) notwithstanding anything contained in sub-section (1), the Central Government may, for the purposes of, such as, display or use for the purposes of any exhibition, technical research or use for the purposes of participation in any vintage car rally,  may, by notification in the Official Gazette, exempt, subject to such conditions, any class or description of motor vehicles from the operation of sub-section (1).



 (iii) Notwithstanding anything contained in section 56, the prescribed authority or the authorized testing center shall not grant a certificate of fitness to any motor vehicle in contravention of the provisions of any notification issued under sub-section (1).


मोटरवाहन की आयु सीमा को नियत करने की शक्तियां

मोटरवाहन की आयु सीमा को नियत करने की शक्तियां मुख्य रूप से सरकारों और यातायात नियामक प्राधिकरणों के पास होती हैं। यहां कुछ महत्वपूर्ण शक्तियां हैं जो मोटरवाहन की आयु सीमा को नियत करती हैं:-

संसद: विभिन्न देशों में संसद को वाहन विधेयकों का उत्पादन और अपडेट करने की शक्ति होती है जो मोटरवाहनों की आयु सीमा को नियत करते हैं। यह उन देशों में संभव है जो संसदीय लोकतंत्र होते हैं।


सरकार: एक देश की सरकार वाहनों के लिए आयु सीमा को निर्धारित कर सकती है। यह आयु सीमा आपके देश की संबंधित सरकार द्वारा निर्धारित की जाती है और इसे संबंधित संख्याओं, शारीरिक और मानसिक क्षमता के मानदंडों, सुरक्षा मानकों, और उद्योगों के साथ संबंधित तत्वों पर आधारित किया जाता है।

Powers to fix age limit of motor vehicle


 The powers to fix the age limit of motor vehicles rest mainly with governments and traffic regulatory authorities.  Here are some important forces that decide the age limit of a motor vehicle:-


 Parliament: Parliament in various countries has the power to produce and update vehicle bills that set the age limit for motor vehicles.  This is possible in countries that are parliamentary democracies.



 Government: The government of a country can set age limits for vehicles.  This age limit is set by the respective government of your country and is based on factors such as relevant numbers, physical and mental ability criteria, safety standards, and industries.

यातायात नियामक प्राधिकरण: यातायात नियामक प्राधिकरण विभिन्न देशों में यातायात को नियंत्रित करने और वाहनों के लिए नियमों का पालन करवाने के लिए संस्थान होते हैं। ये प्राधिकरण आयु सीमा निर्धारित कर सकते हैं और उसे संशोधित करने के लिए नए नियम बना सकते हैं।

राज्य सरकार: अधिकांश देशों में, राज्य सरकारों को वाहन नियमों का निर्माण और उनके पालन का दायित्व होता है। वे वाहनों की आयु सीमा को नियत करने के लिए नियम तैयार कर सकते हैं।


संघ और प्रदेशिक सरकारें: एक देश में, यह शक्ति संघ और प्रदेशिक सरकारों के पास भी होती है। संघ और प्रदेशिक सरकारें अपने क्षेत्र में वाहनों की आयु सीमा और अन्य यातायात नियमों को निर्धारित कर सकती हैं।

परिवहन मंत्रालय: कुछ देशों में परिवहन मंत्रालय को वाहन नियमों का निर्माण और उनके पालन का दायित्व होता है। वे वाहनों की आयु सीमा को नियत करने के लिए नियम तैयार कर सकते हैं।

न्यायालय: कुछ देशों में, न्यायालयों को वाहन नियमों का मूल्यांकन करने का दायित्व होता है और वे आवश्यकता के आधार पर वाहनों की आयु सीमा को नियत कर सकते हैं।
Traffic Regulatory Authorities: Traffic regulatory authorities are institutions in different countries to control traffic and enforce rules for vehicles.  These authorities can fix the age limit and make new rules to modify the same.


 State government: In most countries, state governments are responsible for making and enforcing vehicle regulations.  They can frame rules for fixing the age limit of vehicles.



 Union and State Governments: In a country, this power is also held by the Union and State Governments.  The Union and State Governments can determine the age limit of vehicles and other traffic rules in their area.


 Ministry of Transport: In some countries, the Ministry of Transport is responsible for the formulation and enforcement of vehicle regulations.  They can frame rules for fixing the age limit of vehicles.


 Courts: In some countries, courts have the responsibility of evaluating vehicle regulations and may set age limits for vehicles based on necessity.


केंद्रीय सरकार: राष्ट्रीय सड़क परिवहन और राजमार्ग मंत्रालय इस प्रक्रिया को निर्देशित करता है और आयु सीमा के नियमन से संबंधित सरकारी नियम बनाता है। इसमें यातायात कानून और सड़क सुरक्षा से संबंधित नियम शामिल हो सकते हैं।

राज्य सरकार: राज्य सरकारों को भी आयु सीमा को नियत करने की शक्ति होती है। वे अपने प्रदेश में यातायात कानून बना सकते हैं और आयु सीमा संबंधित नियमों को निर्धारित कर सकते हैं। इसके अलावा, राज्य सरकारें वाहन नियमों का पालन करने और अपने प्रदेश में सड़क सुरक्षा सुनिश्चित करने के लिए यातायात पुलिस को अधिकारित करती हैं।

नियामक निकाय: नियामक निकाय जैसे कि ट्रांसपोर्ट विभाग, मोटर वाहन निगम, या सड़क परिवहन अधिकारिता भी आयु सीमा को नियत करने की शक्ति रखते हैं। वे वाहन नोंदणी प्रक्रिया के दौरान यातायात नियमों के पालन की जांच करते हैं और आयु सीमा संबंधित नियमों का पालन करने के लिए जिम्मेदार होते हैं।

Central Government: The Ministry of National Road Transport and Highways guides the process and makes government rules regarding the regulation of age limits.  This may include rules related to traffic laws and road safety.


 State Government: The State Governments also have the power to fix the age limit.  They can make traffic laws in their state and set rules related to age limit.  In addition, state governments empower traffic police to enforce vehicle rules and ensure road safety in their territories.


 Regulatory bodies: Regulatory bodies such as the Department of Transport, Motor Vehicles Corporation, or Road Transport Authority also have the power to fix the age limit.  They check the compliance of traffic rules during the vehicle registration process and are responsible for compliance of age limit rules.

निजी संगठन: कुछ देशों में, निजी संगठनों द्वारा संचालित मोटरवाहन सेक्टर में भी आयु सीमा नियत की जा सकती है। ये नियम व्यापारी या उद्योगपति संगठनों द्वारा निर्मित और चलाया जाने वाले वाहनों के लिए लागू हो सकते हैं।


अन्य संगठन: यातायात संबंधी संगठन और वाहन निर्माता भी आयु सीमा को नियत करने में सहायता कर सकते हैं। वे विशेषज्ञ सलाहकारों, अनुसंधान संगठनों और यातायात के बारे में विचार-विमर्श करने वाले समूहों के माध्यम से आयु सीमा परिवर्तन करने की सलाह दे सकते हैं।

ये शक्तियां सामान्यतः वाहनों की आयु सीमा को निर्धारित करने के लिए उपयोग की जाती हैं, हालांकि, विभिन्न देशों और क्षेत्रों में ये शक्तियां अलग-अलग हो सकती हैं। यदि आप किसी विशेष क्षेत्र की बात कर रहे हैं, तो उस क्षेत्र के यातायात नियमों और संगठनों का अध्ययन करना महत्वपूर्ण होगा।

Private organizations: In some countries, age limits may also be set in the automotive sector run by private organizations.  These rules may apply to vehicles manufactured and operated by traders or industrial organizations.



 Other organizations: Transportation organizations and vehicle manufacturers can also help set age limits.  They can recommend changes to the age limit through expert advisors, research organizations and traffic discussion groups.


 These strengths are commonly used to determine the age limit of vehicles, however, these strengths can vary in different countries and regions.  If you are talking about a particular area, it would be important to study the traffic rules and organizations of that area.


इन शक्तियों के द्वारा एक देश में मोटरवाहनों की आयु सीमा नियत की जा सकती है। हालांकि, प्रत्येक देश में यह शक्ति और प्रक्रिया विभिन्न हो सकती है, इसलिए यह बेहतर होगा कि आप अपने देश के निर्धारित वाहन नियमों के बारे में जानकारी प्राप्त करें।



मोटरवाहन आयु सीमा नियति
मोटरवाहनों की आयु सीमा को नियत करने की शक्तियां विभिन्न आयोगों, संगठनों और सरकारी निकायों के पास हो सकती हैं। ये शक्तियां देश और क्षेत्र के नियमों और विधानों के अनुसार विभाजित हो सकती हैं, इसलिए कृपया अपने क्षेत्र और देश के विधानों का संदर्भ लें। हालांकि, यहां कुछ सामान्य शक्तियां दी जा सकती हैं जो आमतौर पर इस प्रक्रिया में शामिल होती हैं:

संचालनकर्ता: संचालनकर्ता, जैसे कि राष्ट्रीय परिवहन प्राधिकरण या प्रदेशिक परिवहन विभाग, वाहनों की आयु सीमा नियत कर सकते हैं। वे वाहनों के लिए निर्धारित आयु सीमा, उनके दर्जे और अन्य परिमाणों को निर्धारित कर सकते हैं।

संसद या विधानसभा: देश की संसद या राज्यों की विधानसभाएं मोटरवाहनों की आयु सीमा के बारे में कानून बना सकती हैं। इस प्रकार के कानूनों को पारित करके, वे वाहनों की आयु सीमा, निर्धारित आयु समय सीमा और अन्य जरूरी नियमों को निर्धारित कर सकती हैं।

वाहन नियामक संगठन: विभिन्न देशों में वाहन नियामक संगठन (जैसे कि यूनाइटेड एन्ज़िनियर्स और वाहन प्रशासन, यूरोपीय यूनियन में यूरोपीय वाहन सुरक्षा नियामक आयोग) आयु सीमा नियत करने के लिए अधिकार प्राप्त करते हैं। वे वाहन निर्माताओं, प्रदाताओं और उपयोगकर्ताओं के लिए मानक निर्धारित कर सकते हैं जिनमें वाहनों की आयु सीमा शामिल हो सकती है।

न्यायिक प्राधिकरण: कई देशों में न्यायिक प्राधिकरण मोटरवाहनों की आयु सीमा को नियत करने का अधिकार रखते हैं। वे याचिकाओं, मामलों या न्यायाधीशीय फैसलों के माध्यम से आयु सीमा निर्धारित कर सकते हैं।

यह सूची विशिष्ट नहीं है और विभिन्न देशों और क्षेत्रों में इस प्रक्रिया को संचालित करने के लिए अन्य निकाय और आयोग भी हो सकते हैं। आपके द्वारा उठाए गए सवाल के आधार पर आपको अपने देश या क्षेत्र के विधानों और नियमों का संदर्भ लेना चाहिए।

By these powers the age limit of motor vehicles in a country can be fixed.  However, this power and process may differ from country to country, so it is best to check with your country's specific vehicle regulations.




 motor vehicle age limit destiny

 Various commissions, organizations and government bodies may have the power to fix age limits for motor vehicles.  These powers may differ according to the laws and regulations of the country and region, so please refer to the laws of your region and country.  However, here can be some general powers that are usually involved in the process:


 Operators: Operators, such as national transport authorities or regional transport departments, may set age limits for vehicles.  They can prescribe age limits for vehicles, their status and other dimensions.


 Parliament or Legislative Assembly: The Parliament of the country or the state assemblies can make laws regarding the age limit of motor vehicles.  By passing such laws, they can set age limits for vehicles, prescribed age limits, and other necessary regulations.


 Vehicle regulatory organizations: Vehicle regulatory organizations in various countries (such as the United Engineers and Vehicle Administration, the European Vehicle Safety Regulatory Commission in the European Union) hold the authority to set age limits.  They can set standards for vehicle manufacturers, providers and users which may include age limits of vehicles.


 Judicial Authorities: Judicial authorities in many countries have the power to fix age limits for motor vehicles.  They can set age limit through petitions, cases or judicial decisions.


 This list is not exclusive and there may be other bodies and commissions governing this process in different countries and regions.  You should refer to the legislation and regulations of your country or region depending on the question you have raised.










    

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