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क्या कोई व्यक्ति पहले से शादीशुदा हैं तो क्या वह दूसरी शादी धर्म बदल कर कर सकता है?If a person is already married, can he change his religion and marry again?

आय के प्रमुख सिद्धांत क्या है ? [ What are the main Principles of Income ? ]

 आय के प्रमुख सिद्धांत ( Main Principles of Income ) 


       आय के निम्नलिखित कुछ महत्त्वपूर्ण सिद्धान्त हैं , जिनके आधार पर यह ज्ञात किया जा सकता है कि विशिष्ट प्राप्ति आय है अथवा नहीं 


( 1 ) आय बाहर से प्राप्त होनी चाहिये - एक क्लब के सदस्य आपस में चन्दा एकत्रित करके क्लब चलाते हैं । चन्दे में एकत्रित धनराशि में से क्लब के व्यय घटाने के बाद बचा हुआ आधिक्य कर योग्य आय नहीं मानी जा सकती , क्योंकि यह कहीं बाहर से प्राप्त नहीं हुई है , किन्तु बाहरी व्यक्तियों से , जो क्लब के सदस्य नहीं हैं , प्राप्त चन्दा या शुल्क या क्लब की पूँजी सम्पत्तियों के उपयोग से प्राप्ति , आय मानी जायेगी , [ CIT Vs. Merchant Navy Club ( 1974 ) 96 ITR 261 ( AP ) ] । 


( 2 ) आय की वैधानिकता- आय कर वैधानिक एवं अवैधानिक दोनों प्रकार की आय पर लगता है । इस प्रकार , काला बाजारी या तस्करी से होने वाली प्राप्ति , आय मानी जायेगी , [ CIT Vs. Piara Singh ( 1980 ) 3 Taxman 67 , ( SC ) ]


 ( 3 ) मौद्रिक एवं अमौद्रिक आय - आय चाहे मुद्रा में प्राप्त हो या सेवा के रूप में , दोनों ही कर योग्य होती हैं । वस्तु या सेवा के रूप में प्राप्त आय का मुद्रा में मूल्यांकन कर लिया जाता है ।

Main Principles of Income



 The following are some important principles of income, on the basis of which it can be known whether a specific receipt is income or not.



 (1) Income should be received from outside - Members of a club run the club by collecting donations among themselves.  The excess of the amount collected in subscription after deducting the expenses of the club cannot be treated as taxable income, because it is not received from outside, but subscriptions or fees or fees received from outsiders who are not members of the club.  Receipts from the use of capital assets of the club, to be considered as income, [CIT Vs.  Merchant Navy Club (1974) 96 ITR 261 (AP)].



 (2) Legality of income- Income tax is levied on both legal and illegal income.  Thus, the proceeds from black marketing or smuggling would be deemed to be income, [CIT Vs.  Piara Singh (1980) 3 Taxman 67, (SC)]



 (3) Monetary and non-monetary income - Income whether received in money or in the form of service, both are taxable.  Income received in the form of goods or services is valued in money.




 ( 4 ) एक मुश्त या किश्तों में आय - आय के लिए यह आवश्यक नहीं है कि वह धीरे - धीरे विभिन्न किश्तों में ही प्राप्त हो । यदि किसी एक ही व्यवहार से एक - मुश्त राशि मिलती है , तो वह भी आय होगी ।


 ( 5 ) नियमित या अनियमित आय:- आय नियमित रूप से ; जैसे- साप्ताहिक , मासिक , त्रैमासिक भी प्राप्त हो सकती है और वर्ष में एक बार भी प्राप्त हो सकती है , दोनों ही कर योग्य आय हैं । 


( 6 ) स्थायी या अस्थायी आय यह आवश्यक नहीं है कि आय स्थायी ही हो । आय अस्थायी प्रकृति की भी हो सकती है , अर्थात् कभी आय हो गई और कभी नहीं हुई । स्थायी आय सामान्यतः वेतन , ब्याज , कमीशन , तथा फीस आदि की होती है । व्यापार और पेशा तथा पूँजी लाभों में अस्थायी प्रकृति की आयें भी होती हैं । पुराने माल की नीलामी क्रय करके लाभ कमाने वालों की आय अस्थायी प्रकृति की होती है । कभी - कभी एक ही वर्ष में अनेक नीलामी मिल जाएँ तथा कभी वर्षों तक एक भी नीलामी न मिल पाये ।

(4) Income in lump sum or installments - It is not necessary for income that it should be received gradually in different installments.  If a lump sum amount is received from a single transaction, then that too will be income.



 (5) Regular or irregular income:- Income regularly;  Like- weekly, monthly, quarterly can also be received and can be received once in a year, both are taxable income.



 (6) Permanent or temporary income It is not necessary that the income should be permanent.  Income can also be of temporary nature, that is, sometimes income is received and sometimes it is not.  Fixed income is usually in the form of salary, interest, commission, and fees etc.  There are also incomes of temporary nature in business and profession and capital gains.  The income of those who make profit by buying used goods at auction is temporary in nature.  Sometimes many auctions can be found in a single year and sometimes not a single auction can be found for years.


 ( 7 ) प्राप्त या अर्जित आय - आयकर की दृष्टि से प्राप्त आय और दोनों ही कर योग्य होती है । करदाता यदि प्राप्ति के आधार पर ही कर देना चाहता है , तो वह प्राप्त आयों को ही आधार मानकर आय - कर देगा । अर्जित आयों की जब तक प्राप्ति नहीं होगी , आय नहीं मानेगा , किन्तु यदि वह अर्जित आर्यों पर आय - कर देता है , तो आय के अर्जित होते ही वह उस पर आय - कर देगा , भले ही वह प्राप्त हो या नहीं ।



 ( 8 ) व्ययों या ऋणों से मुक्ति - कभी - कभी किसी व्यक्ति को कुछ व्ययों या कुछ ऋण का भुगतान करने से मुक्ति मिल जाती है । इस प्रकार , जिन व्ययों एवं ऋणों के भुगतान से उसे मुक्ति मिलती है , वह एक प्रकार से उसके लिए लाभ हुआ , किन्तु आय - कर की दृष्टि से वह आय नहीं है ।


 ( 9 ) व्यक्तिगत उपहार- यदि किसी व्यक्ति को प्रेम , स्नेह तथा व्यक्तिगत सम्बन्ध के कारण उपहारस्वरूप कोई आय होती है , तो वह आयकर अधिनियम के उद्देश्य के लिए आय नहीं मानी जाती है , ( CIT Vs. Sarbamangala Devi ( 1987 ) 163 ITR 898 ( Pat ) ] , किन्तु यदि कोई व्यक्ति अपने शिष्यों से उपहार पाता है , तो वह करयोग्य आय होगी , [ CIT Vs. Tripathi ( 1987 ) 163 ITR 716 ( All ) ] ।


(7) Received or earned income - From the point of view of income tax, both the income received and earned are taxable.  If the taxpayer wants to pay tax only on the basis of receipt, then he will pay income tax considering the received income as the basis only.  Earned income will not be treated as income until it is received, but if he pays income-tax on the earned income, he will pay income-tax on it as soon as it is earned, whether it is received or not.




 (8) Freedom from expenses or debts - Sometimes a person gets freedom from paying some expenses or some debt.  In this way, the expenses and debts which he gets freedom from payment, it is a benefit for him in a way, but from the point of view of income-tax, it is not income.



 (9) Personal gift- If any income is received by way of gift to a person out of love, affection and personal relationship, it is not considered income for the purpose of Income-tax Act, (CIT Vs. Sarbamangala Devi (1987) 163 ITR 898)  (Pat)] , but if a person receives gifts from his disciples, the same would be taxable income, [CIT Vs. Tripathi (1987) 163 ITR 716 (All)].



 ( 10 ) प्राप्ति होते ही आय का स्वरूप निर्धारण - कोई प्राप्ति आय है अथवा नहीं , इसका निर्धारण उसकी प्राप्ति के समय ही हो जाता है । यदि कोई धनराशि प्राप्त होते समय आय नहीं है , बाद में भले ही आय हो जाय , किन्तु आयकर अधिनियम के अन्तर्गत उसे आय नहीं माना जायेगा । उदाहरणार्थ , किसी सम्पत्ति के विक्रय ठहराव के समय अग्रिम राशि प्राप्ति के समय आय नहीं है , बाद में क्रेता द्वारा सम्पत्ति क्रय न किये जाने के कारण यदि उस अग्रिम राशि को विक्रेता द्वारा जब्त कर लिया जाता है , तो भी वह आयकर अधिनियम में कर योग्य नहीं होगी , यद्यपि वह धनराशि प्राप्तकर्त्ता के लिए आय हो चुकी है । 



( 11 ) आय के स्वामित्त्व का विवाद- यदि किन्हीं दो व्यक्तियों में किसी आय के स्वामित्व के सम्बन्ध में विवाद है , तो भी उस आय के लिए उन व्यक्तियों के कर - निर्धारण को नहीं टाला जा सकता । विवादास्पद आय पर वही व्यक्ति आय कर भुगतान करने को बाध्य है , जो उसे प्राप्त करेगा । भले ही उस आय को प्राप्त करने का अधिकार था या नहीं ।


 ( 12 ) आय का परिवर्तन ( Diversion ) अथवा प्रयोग ( Application ) - आप के परिवर्तन या प्रयोग में अन्तर है । आप के परिवर्तन का आशय है , जब करदाता आय के स्रोतों ( Sources of income ) को किसी अन्य व्यक्ति के नाम से हस्तान्तरित कर देता है , तो इसे आय का परिवर्तन कहा जाता है । आय के परिवर्तनों की दशा में आय - कर उस व्यक्ति द्वारा दिया जायेगा , जो उस आय को प्राप्त करेगा , [ Subulakshmi Vs. CIT 28 ITR 56 ] । उदाहरणार्थ , किसी व्यक्ति ने अपना मकान अपने पुत्र के नाम कर दिया , तो उस मकान की आय पर अब पुत्र द्वारा आय कर दिया जायेगा , किन्तु यदि वह मकान को पुत्र के नाम न करके केवल पुत्र को मकान का किराया प्राप्त करने तथा उसे अपने व्यक्तिगत खर्चों के काम में लेने का अधिकार दे देता है , तो यह आय का प्रयोग कहलायेगा । इस दशा में मकान की आय पुत्र की आय नहीं मानी जायेगी ।


(10) Determination of nature of income as soon as it is received - Whether a receipt is income or not, it is determined at the time of its receipt.  If there is no income at the time of receiving any amount, even if it becomes income later, it will not be considered as income under the Income Tax Act.  For example, at the time of receipt of advance amount at the time of sale agreement of a property, it is not income, subsequently if that advance amount is forfeited by the seller due to non-purchase of the property by the buyer, it is still taxable under the Income Tax Act.  shall not be, although the amount has become income to the payee.




 (11) Dispute of ownership of income- Even if there is a dispute between any two persons with respect to the ownership of any income, the assessment of those persons for that income cannot be avoided.  The person who receives the disputed income is liable to pay income tax.  whether entitled to receive that income or not.



 (12) Diversion or Application of income - There is a difference in your conversion or use.  Change of name means, when the taxpayer transfers the sources of income in the name of another person, it is called change of income.  In the case of variations of income, income-tax shall be paid by the person who receives the income [Subulakshmi Vs.  CIT 28 ITR 56].  For example, a person has given his house in the name of his son, then the income of that house will now be taxed by the son, but if he does not give the house in the name of the son only to get the rent of the house and give it to his personal  Gives the right to use it for expenses, then it will be called use of income.  In this case, the income of the house will not be considered as the income of the son.




 

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